top of page
majn01

Mot båten i Gdansk för vidare färd mot Nynäshamn 25/1

Med utsikt över tågstationen i Leipzig åt vi en god frukost samtidigt som Cia äntligen fick äta sin efterlängtade croissant. Vi satte oss i bilen vid 08-tiden för en 7 timmars bilresa upp till Gdansk. Vi ville ha tidsmarginal och enligt GoogleMaps skulle vi vara framme vid färjeläget vid 15-tiden vilket vi också var. Vi behövde vara där kl.16.30 innan båten gick kl.18.00.

Det dröjde inte länge innan det var dags att passera gränsen in till Polen.

Där vart trafiken lite lugnare men desto fler lastbilar.... 🚛 🚛🚛🚛🚛🚛🚛🚛

Temperaturen gick för första gången under 0 grader (-1 grad) men som tur var så var vägbanan torr och fin.

Vi tankade bilen men det stoppade inte Cia att fortsätta sitta och jobba i bilen och det fungerade riktigt bra för henne att arbeta i ett rullande kontor. 🚙 👩‍💻

Vi såg flera industrier längs med vägen med sina stora skorstenar som det kom ut en massa rök ifrån.

När det var dags att svänga av stora vägen till färjelägret så var vi inte direkt ensamma..... Det var vi och en karavan utav lastbilar. Vi såg dock när vi kom fram en bit att vi skulle svänga till höger och slapp då stå kvar i den låååånga kön. 😅

Då vi var framme vid båten (Baltivia) redan kl.15.30 så hann vi gå in på en närliggande restaurang och dela på en polsk öl och en god kryddad korv. 🍻 🌭

När vi sedan chekar in så fick vi veta att vi fick en hytt som vi först inte skulle fått. Meningen var att vi skulle fått sova i varsin vilstol på natten. Jätteskönt! 🛌 🛌

När vi rullade på båten så kändes det först så bra att bilen skulle få stå rakt in i båten trodde jag.... men förstod att något annat var planerat då bilarna framför mig aldrig stannade och helt plötsligt såg jag att golvet öppnade sig framför mig och att vi skulle ner ett våningsplan. Färjemannen tittade på min tungt lastade bil som redan innan är låg och konstaterade på en gång att jag aldrig skulle klara rampen, så vi fick istället köra till höger och köra längst fram i fören på A-platsen. 😊🚙

Vi åt middag i deras färgglada matsal. Ingen trängsel direkt och ingen täckning på båten så det vart en riktig tidig kväll i säng vilket inte gjorde något för jag somnade på en gång. 😴